Negatywne skutki biernego oglądania telewizji

autor: Paweł Wójcik , źródło: Plasterek.pl, foto:flickr.com, autor:Helga Weber

brak oceny

TVNegatywne skutki biernego oglądania telewizji

Telewizja - nawet jeżeli jej sami nie oglądamy - może mieć negatywny wpływ na nasze odżywianie: wystarczy tylko, by nasi znajomi spędzali przed małym ekranem dostatecznie dużo czasu. Dzięki badaniom przeprowadzonym na wyspie Fiji do takiego wniosku doszła grupa naukowców z Harvard Medical School pod kierownictwem Anne Becker, o czym przeczytać możemy w najnowszym numerze „The British Journal of Psychiatry". Wyniki nowatorskiego badania łączącego własne już telewizyjne zwyczaje z późniejszą dietą opublikowała Dehaia Barr-Anderson z University of Minnesota z zespołem na łamach „International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity" już dwa lata temu. Badania te przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych. 

Znajdująca się na Pacyfiku wyspa Fiji, to przysłowiowy raj dla naukowców zainteresowanych wpływem mediów na nasze zachowanie. Jest tak dlatego, ponieważ telewizja zawitała do tego zakątka świata dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych, a dostęp do niej pozostaje wciąż bardzo nierówny. Daje to niespotykane możliwości porównawcze, z czego skorzystali psychologowie z Harvardu. Okazało się, że nastolatki, których koleżanki oglądały telewizję, mają o 60% większe ryzyko zaburzeń żywnościowych, niezależnie od tego, czy w ich domach był telewizor czy nie. Niekorzystny wpływ telewizji w tej właśnie dziedzinie był tym bardziej wyraźny na odległej wyspie, że tradycja ceniła raczej korpulentne kształty kobiecego ciała, a amerykańskie seriale popularne wśród nastolatków promowały diametralnie inny ideał. Młode dziewczęta - i nie tylko one - mogą ignorować, co mówią media, ale opinię własnego otoczenia zaniedbać nie tak łatwo; problemy z odżywianiem to tego stanu rzeczy rezultat. 

Nowatorskie studium sprzed dwu lat przeprowadzone w USA potwierdza zresztą, że oglądanie telewizji przez nastolatków ma negatywny wpływ na ich dietę, gdy wchodzą oni we wczesny wiek dorosły. Dwa tysiące uczniów szkół ponadpodstawowych objęto monitorowaniem. Pięć i więcej godzin przed ekranem dziennie w tym wiekowym przedziale oznaczało mniej owoców, warzyw i produktów zbożowych pełnoziarnistych w diecie fanów telewizji pięć lat później. Więcej za to było fast foodów, snacków, wysokosłodzonych napojów i tłuszczów. Według naukowców, jest to rezultat reklam tych niezdrowych przysmaków z udziałem imponująco prezentujących się aktorów, bo reklam zdrowej żywności zobaczyć można w amerykańskiej telewizji dużo mniej. Czy w Polsce jest lepiej, to kwestia osobistej oceny do czasu wiarygodnego studium, które ktoś być może przeprowadzi (lub już przeprowadził, ale o tym nie wiem).

Niezależnie od tego, co sami wybieramy z telewizyjnej oferty, pamiętajmy, że także to co oglądają nasi znajomi ma na nas pewien wpływ. Tego faktu świadomość powinna pomóc utrzymać to pośrednie, zwykle niekorzystne oddziaływanie pod kontrolą.    

(źródło: www.sciencedaily.com, 01.02.2009 i 07.01.2011)

 

Komentarze (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie ma jeszcze komentarzy

Wyślij artykuł znajomemu

E-mail odbiorcy:

Twoje Imię i Nazwisko (nick)

Twój e-mail